نمایش «ماجرای آلمان» در تئاتر شهر تبریز به روی صحنه میرود
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۱۵۷۵
ایسنا/آذربایجان شرقی نمایش «ماجرای آلمان» به تهیهکنندگی دانشگاه نبیاکرم(ص) تبریز و کارگردانی وحید فرشی از ۱۵ فروردین ماه در تئاتر شهر تبریز به روی صحنه خواهد رفت.
وحید فرشی، کارگردان این نمایش، ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: ماجرای آلمان یکی از نمایشنامههای کشور ترکیه، نوشتهی واصف اونگورن با ترجمه پری اشتری است که موضوع آن دغدغهی هر روز جامعه امروز ما است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: من با حمایت دانشگاه نبیاکرم(ص) و با به کارگیری دانشجویان رشتهی نمایش این دانشگاه به مدت هفت ماه برای این نمایش زحمت کشیدم چراکه برای تئاتر آکادمیک و تئاتری که پشتوانهی علمی دارد، اهمیت بسیاری قائل هستم و بدون شک دانشگاه نبیاکرم یکی از مهمترین کانونهایی است که با آموزش توانسته تئاتر تبریز را به سمت و سوی تئاتر درست و ریشهدار پیش ببرد.
فرشی که خود از فارغالتحصیلان نمایش دانشگاه نبی اکرم (ص) تبریز است، همچنین گفت: در این کار ما با ترکیبی از بازیگران با سابقه و دانشجویانی که اغلب اولین تجربه کار حرفهای خود را خواهند داشت، سعی کردیم از تجربهی حرفهایها و انرژی و انگیزهی بسیار بالای دانشجویان بهره ببریم.
این کارگردان تأکید کرد: نمایش ماجرای آلمان داستان برههی کوتاهی از زندگی یکی خانواده است که بر اثر عوامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دچار مشکلاتی میشوند و مردم و افراد جامعهی امروز ما به خوبی در این نمایش قابل مشاهده هستند.
در این نمایش حسین اصل عبداللهی به عنوان طراح صحنه و مشاور، سامان ارمی به عنوان طراح نور، احسان رسولی بهعنوان طراح پوستر، ناصر صمدی به عنوان طراح گریم، اسما رحیمی به عنوان مجری گریم، امین طایفی به عنوان دستیار کارگردان، امیرحسین مهدیپور بهعنوان مدیر صحنه، مهدی احمدزاده، مهدی جعفریان، محمدرضا عباسی و محمدسالار قلیزاده به عنوان دستیاران صحنه، مهسا محمدزاده به عنوان منشی صحنه، علی سربازی به عنوان عکاس، مینا رحیمی به عنوان مسئول لباس، پرینا خسروشاهی به عنوان مشاور امور تبلیغاتی، هادی لطفی به عنوان تصویربردار و سازنده تیزر، سعید وزیری به عنوان آهنگساز و همچنین سید سجاد راثی، مهرداد نیکجو، رقیه ولیپور، فرهنگ گروسی، هادی بختیاری، حنانه پیری، نازنین قامتی، کامیار جلالی، مصطفی جباری سابق، سجاد جلاللی، محمدمهدی آقامالی جابر دلسوز و محمدسالار قلیزاده به عنوان بازیگر، وحید فرشی را یاری میکنند.
به گزارش ایسنا، نمایش «ماجرای آلمان» از ۱۵ فررودین ماه ۱۴۰۱ در سالن استاد صادقی تئاتر شهر تبریز، ساعت ۲۲ (بعد از افطار) به روی صحنه میرود و روز اول اجرا ویژهی هنرمندان و اهالی رسانه خواهد بود. بلیتفروشی برای این نمایش از ۱۶ فروردین از سایت http://www.ebilit.com و گیشه تئاتر شهر تبریز انجام خواهد شد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری تئاتر خانه تئاتر دانشگاه نبی اکرم تئاتر شهر تبریز عنوان طراح ماجرای آلمان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۱۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قصه شهرت و پایانش رنگ کهنگی نمیگیرد/ ترس و تردیدهای یک ستاره
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «چه کسی جوجه تیغی را کشت» به نویسندگی و کارگردانی بهرام افشاری و بازی افشاری و تینو صالحی تا ۲۱ اردیبهشت ماه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است. این اثر نمایشی که در دور جدید اجراهای خود با استقبال مخاطبان روبهرو شده قرار است به زودی در شهر اصفهان نیز اجرا داشته باشد. محدثه واعظی پور منتقد و فعال رسانهای یادداشتی درباره این اثر نمایشی نوشته و به ویژگیهای نمایش افشاری که این روزها تبدیل به ستاره پولساز سینما نیز شده، پرداخته است.
در این یادداشت آمده است:
«عشق به بازیگری و دنیای سینما، دستمایه ساخت فیلمهای مختلف و طرح روایتهای متنوع بوده است، این عشق سودایی که بسیاری را درگیر و مهمتر از آن سرخورده کرده، موضوع اصلی نمایش «جوجه تیغی» به کارگردانی بهرام افشاری بازیگر تئاتر و سینما بود، نمایشی که بر اساس مونولوگ پیش میرفت و افشاری، راوی آن، زندگی شخصی و تجربههای خود را با قصه و خیال در هم آمیخته و داستان جوانی شهرستانی را روایت میکرد که عشق به بازیگری او را به تهران و پشت صحنه سینما آورده است. اواخر دهه ۹۰، وقتی «جوجه تیغی» روی صحنه رفت، افشاری بازیگر شناخته شده تئاتر بود، اما مثل امروز در سینما محبوب، مشهور و پولساز نبود. آنهایی که نمایشهای «دیابولیک: رومئو و ژولیت» (آتیلا پسیانی) یا «پاییز» (نادر برهانی مرند) و «دن کاملیو» (کوروش نریمانی) را دیدهاند، او را به خاطر میآورند. بازیگر همنسل نوید محمدزاده و هوتن شکیبا که حضورشان در تئاتر، مژده تولد نسلی تازه را میداد. بازیگرانی مستعد که تئاتر، خانه اصلیشان بود اما بالاخره کشف شدند و مقابل دوربین رفتند.
افشاری، به خاطر ویژگیهای ظاهریاش اغلب در نقشهای کمدی و فضاهای طنزآمیز روی صحنه میرفت، صدای خوب، قدرتش در بداههگویی و انعطاف بدنیاش کمک میکرد تا برای خنداندن تماشاگر، دست به هر ترفندی بزند و بازیگر شیرینِ روی صحنه باشد. اگر چه نقش جدیاش در «دیابولیک: رومئو و ژولیت» نشان داد میتواند سیمای جوان بذلهگو و طناز را تغییر دهد.
موفقیت «جوجه تیغی» بیش از قصه سادهاش، به روایت صمیمی و سرراست افشاری مربوط میشد. او که بر متن تسلط کامل داشت، با دستی باز، شوخی میکرد، از تماشاگر خنده میگرفت و در لحظاتی، احساسات او را درگیر میکرد. در فاصله اجرای «جوجه تیغی» تا «چه کسی جوجه تیغی را کشت؟» افشاری، در سینمای ایران چند فیلم کمدی پر سر و صدا و پرفروش بازی کرده است. او در «فسیل» (کریم امینی)، تنها یک کمدین پولساز نیست، بلکه سعی کرده به شخصیت اسی، جوان آس و پاس و سادهدل پایین شهری، شیرینی و ملاحت بدهد. از میان انبوه بازیگران کمدی چند سال اخیر، افشاری در «فسیل» طراوتی دارد که اگر خودش مدام آن را در سینمای تجاری خرج نکند، برای تماشاگر دوست داشتنی و تازه است.
طبیعی است که سینمای کمدی، انبوهی نقش مشابه اسی به او پیشنهاد کند، اما مقاومت در برابر دستمزدهای وسوسهکننده عمر بازیگری افشاری را تضمین میکند. نکتهای که به نظر میرسد، یکی از دغدغههای شکلگیری «چه کسی جوجه تیغی را کشت؟» است. در این نمایش، افشاری، مانند «جوجه تیغی» خودش را نقد کرده و در معرض داوری قرار میدهد. این رویکرد جسورانه، هوش بازیگری را نشان میدهد که فردای حرفهاش را در وضعیت سرخوشانه امروز، نمیبیند. او در این نمایش، نقش بازیگری را بازی میکند که دوره طلایی حرفهاش را پشت سرگذاشته و در مسیری که طی کرده، گرفتاریهای فراوانی داشته است. برای آنکه روایت ملالآور نشود، افشاری، بخشی از بار قصه را روی دوش همبازیاش تینو صالحی قرار داده است.
تعامل و بده بستانهای آنها خوب از کار درآمده و ایده ارجاع به گذشته و نمایش «جوجه تیغی» تمهید مناسبی برای رفت و برگشتهای قصه و انرژی گرفتن از آن نمایش است. «چه کسی …» متلکهای سیاسی و تکهپراکنیهای اجتماعی بیشتری نسبت به «جوجه تیغی» دارد، اما همه جذابیت نمایش به خاطر ترسیم این بازجویی و نقد بازی قدرت نیست. «چه کسی...» باز هم درباره بازیگری است، درباره سودایی که بر خلاف تصویر پرزرق و برق و باشکوهش، میتواند ویران کننده باشد و برای بهرامِ نمایش «چه کسی...» این گونه بوده است. افشاری با پیش کشیدن پای شبکههای اجتماعی، نقض حریم خصوصی و مسائلی از این دست، جامعه را نقد و با بازیگرانی که سرنوشتشان، از این طریق، تغییر کرده همدلی میکند.
برای افشاری به شهادتِ «چه کسی …»، دنیای بازیگری هنوز فریبنده و جذاب است. رویاهای او همچنان روی صحنه جان میگیرند و مهرش به مردم (مخاطبانش) را آنجا حس میکند. او در این نمایش، بیش از آنکه بخواهد نماد هنرمند یا بازیگر ممنوعالکار باشد (که هست)، شبیه خودش است، خودش را در مواجهه با مأموران نظارت کننده قرار داده و به جلسه بازجویی خودخواستهای تن داده تا به تماشاگر یادآوری کند، ترسها و تردیدهای یک ستاره، غیرقابل باور نیست.
«چه کسی جوجه تیغی را کشت؟» درباره زوال دوران ستارههاست، درباره ترس از مواجه شدن با جهانی که بازیگر، دیگر در آن شناخته شده و محبوب نیست. تصویری از مواجهه عقل و عشق و جهان پر اضطراب هنرمند، پس از افول جایگاهش. همان طور که «جوجه تیغی» میتواند بارها دیده شود و روایتی درباره امروز باشد، «چه کسی …» هم این ویژگی را دارد، چرا که قصه شهرت و پایان آن رنگ تکرار و کهنگی نمیگیرد.
کد خبر 6097465 آروین موذن زاده